неделя, 14 октомври 2012 г.

Задача:На каква цена се е договорил купувачът?

Здравейте, приятели на математиката! Ще раздвижваме ли и днес мозъчни клетки със забавни математически задачи? За ползата от тренировките на ума няма да говоря, както, ми се струва, е излишно и да говоря за ползата от редовното занимание със задачи по математика. Че математиката е навсякъде в живота – не е задължително професионално да се занимаваш с търговия, икономика или финанси, за да си изправен ежедневно пред нуждата от елементарни знания по математика. Днешната ми забавна задача се казва “На каква цена се е договорил купувачът?” и сигурна съм, ще ви достави истинско удоволствие и ще ви предизвика да се позамислите. Преминавам към нея. С уговорката, че цените, които са упоменати в задачата, са съвсем условни – не хранете надежда, че може да купите кон толкова евтино:) Търговец продава кон за 156 лева. Намира се купувач, но по време на сделката купувачът се разколебава и казва на търговеца: “Не съм предвидил да дам толкова пари за един кон, струва ми се, че той не струва толкова”. Търговецът обаче бил опитен и казал на продавача: “Ако цената на коня ти се струва висока, то тогава плати само гвоздеите на подковите му, а пък коня ще ти го дам безплатно. Гвоздеите във всяка подкова са шест. За първия гвоздей ще ми дадеш всичко на всичко ¼ стотинка, за втория ½ стотинка, за третия – една стотинка и т. н.” Купувачът, съблазнен от ниската цена и от това, че ще получи безплатно коня, се съгласил на сделката, като изчислил, че за всичките гвоздеи ще плати не повече от 10 лева. В тази задача по математика се пита: На каква цена всъщност се е договорил купувачът. Направете математическите разчети и се опитайте да направите жизнени изводи за ползата от решаване на задачи по математиката! Успех!

Няма коментари:

Публикуване на коментар